5 huvudsakliga webbplats format: hur väljer man rätt?

web-947271_1920-1

 

Att skapa en effektiv webbplats är aldrig en olycka. Det kan ofta vara svårt att lyckas på detta område. Och problemet är inte att du är dålig på att skriva text eller bygga ett kommersiellt förslag felaktigt. Allt handlar om att du använder fel format för webbplatsen. Men hur vet du vilket format som är rätt för dig?

1. Visitkortets webbplats

Många företag skapar webbplatser med detta format eftersom de inte vill sälja något på Internet. De vill bara hjälpa människor att hitta sin butik, café eller skönhetssalong.

En visitkortsite är ett slags tillbakablick i de dagar då Internet precis kom in i vårt dagliga liv. Då trodde man att det var tillräckligt att helt enkelt deklarera sig själv online. Därför innehåller webbplatser i detta format vanligtvis helt enkelt grundläggande information, fördelar, kontakter och plats för företaget. Detta är en win-win om du bara behöver en grundläggande online-närvaro, sa Massey.

En visitkortsite måste:

  • Ha en högkvalitativ design för att öka varumärkesmedvetenheten;
  • Innehåller ett tydligt värdeförslag;
  • Inkludera kontaktinformation som användaren enkelt kan hitta.

2. Blogg

Denna typ av webbplats fungerar som traditionella medier och ger användarna original och användbart innehåll. Webbplatsbyggaren tjänar inkomster från prenumerationer, reklam eller till och med frivilliga donationer.

En sådan resurs innehåller vanligtvis:

  • Noggrant genomtänkt navigations- och sökfunktion för att göra det enkelt för användaren att hitta det som intresserar honom;
  • Kommentera blogg och sociala medieknappar så att användare kan dela ett intressant inlägg med andra.
  • E -post prenumerationsfunktion.

3. Onlinebutik

Onlinebutiker kan variera i storlek och struktur. En webbutik kan existera enbart för att sälja produkter, som erbjuder hundratals eller till och med tusentals artiklar, eller så kan den bara ha en produkt att sälja. 

Vad ska finnas på en webbutiks webbplats:

  • Effektiva försäljningsoptimerade målsidor;
  • Bekväm kundvagn;
  • Kundrecensioner som väcker förtroende bland besökare.

När du bygger en webbutikshemsida måste du också fokusera på att lösa kundproblem snarare än att sälja.

4. Rådgivande webbplats

Detta format väljs oftast av B2B -företag med en lång försäljningscykel.

Forskning har visat att ungefär 60% av B2B -försäljningsprocessen är klar innan köparen börjar prata med säljaren. Människor går idag till en webbplats för information och support för att hjälpa dem att avgöra om de vill interagera med dig.

Med detta i åtanke ger rådgivande webbplatser ofta presentationer, vitböcker, fallstudier och annat säljmaterial som lockar och växer potentiella kunder.

Vad bör finnas på webbplatser med detta format:

  • Innehåll som hjälper människor att förstå deras problem och uppskatta den lösning du erbjuder dem.
  • Användbart tematiskt innehåll som du kan prenumerera på.
  • Prenumerera på nyhetsbrevet för att vidareutveckla relationer och bygga förtroende.

5. Online-tjänst

En onlinetjänst kan vara bokföringsprogram, molnlagring eller en e -postdistributionstjänst. Det kan till och med vara en dejtingtjänst. Många onlinetjänstsajter använder webbplatsens hemsida som en målsida. Det finns tydliga och koncisa svar på alla användarfrågor.

Dessutom behöver en webbplats med detta format:

  • Välskriven försäljningskopia som kommer att övertyga människor att testa din produkt.
  • Effektiv e-postmarknadsföring för att omvandla besökare till återkommande användare.
  • Kundsupport för att hjälpa människor att få ut det mesta av din produkt så att de kan köpa och rekommendera den till sina vänner.

Hur väljer jag ett lämpligt webbplatsformat?
Hur väljer du det webbplatsformat som effektivt säljer i ditt fall? Det är enkelt om ditt företag passar snyggt in i ett av formaten ovan. Om inte, kan du behöva göra en liten undersökning för att avgöra vilken som bäst passar din affärsmodell eller säljtratt.

Först måste du bestämma vilket webbplatsformat (eller en kombination av dem) du använder för närvarande. Då måste du ta reda på om det passar din affärsmodell. Hjälper det dig att uppnå dina affärsmål? Lockar det potentiella kunder? Konverterar webbplatsen bra?

Nedan finns tre anledningar till varför du kanske vill prova ett annat webbplatsformat:

  1. Kanske använder du ett webbplatsformat som inte är lämpligt för ditt företag.
  2. Det format du använder resonerar inte med dina kunder – de vill att din webbplats ska ha en annan struktur.
  3. Din affärsmodell eller marknadsföringsplan möjliggör olika modeller – till exempel en webbutik som samtidigt fungerar som en onlinetjänst. I det här fallet kan du använda en kombination av de två formaten.

Fortfarande inte säker på vilket webbplatsformat du ska använda?
Du kanske vill använda en kombination av flera format. Låt oss säga att du säljer programvara till företagskunder, men din främsta fördel är att du erbjuder en nyckelfärdig tjänst. Du tillhandahåller en problemfri lösning genom att ta hand om installation, utbildning och rapportering. Varje klient tilldelas en chef som arbetar nära honom så att produkten fungerar så effektivt som möjligt. Men eftersom du har en lång försäljningscykel (det här är en dyr lösning) publicerar du många vitböcker och fallstudier på din webbplats och driver en välrenommerad branschblogg för att få trovärdighet. För att lägga till en annan inkomstkälla publicerar du också böcker som hjälper småföretag att tillämpa dina tekniker på sin egen webbplats.

Det följer av detta exempel att företaget både är en webbutik, en onlinetjänst och en blogg. Det är i detta fall som en kombination av tre webbplatsformat samtidigt är lämplig. Du kanske också vill prova en liknande lösning. Se sedan till att din nya webbplats har:

  • Sidor som berättar om problemen dina potentiella kunder står inför och förklarar tydligt dina lösningar.
  • Rensa navigering och sökfält för att hjälpa nybörjare att hitta ditt innehåll eller dina produkter.
  • Målsidor som beskriver dina produkter-både färdiga företagsprogram för dig och instruktionsböcker.
  • En kundvagn där människor kan lägga till böcker de gillar.
  • Prenumerationsformulär för att samla in information om människor när de laddar ner rapporter eller köper böcker.
  • En stark närvaro på sociala medier som drar besökare till din webbplats för att läsa ditt innehåll och gör dig till en påverkare inom ditt område.
  • En effektiv e -postmarknadsföringsstrategi som håller ditt varumärke i rampljuset innan du köper och stöder kunder efteråt.

Huvudidén är att kombinera komponenterna i varje format för att skapa en effektiv kombination, skräddarsydd specifikt för ditt företag och bidra till att öka försäljningen.