10 tips för att välja ett domännamn

web-design-1327873
Din webbplatsdomän är det första människor kommer att associera med ditt företag. Ett domännamn skapar det första intrycket och blir ett visitkort som kommer att stanna kvar länge. Att välja en domän som är tydlig, koncis och minnesvärd för att representera ditt varumärke – både nu och i framtiden – är dock inte lätt. I den här artikeln visar vi dig hur du väljer ett domännamn som förkroppsligar ditt varumärke, engagerar kunder och stolt representerar ditt företag online. Lite förutseende kan hjälpa dig att undvika katastrofen i följande olyckliga domännamn: Itscrap.com : Är det verkligen så illa (“Det är skit”) eller är det bara “IT -skrot”? Americanscrapmetal.com: “American scrap metal” eller “Americans crap metal”? (Det verkar som om man borde vara mycket försiktig när man använder ordet “skrot” i domänen!) Mp3shits.com: Mest troligt hänvisade de till “Mp3 -träffar”, när MP3 fortfarande ansågs vara bra och inte dess fullständiga motsats ( “Mp3 -skit”). Bendover.com : Kanske borde en viss Ben Dover ha inkluderat hans mellannamn på domänen? Choosespain.com : Ägarna till den här domänen vill bara att du ska besöka Spanien! (“Choosespain” kan läsas som “Välj Spanien” eller “Välj smärta”.) Oldmanshaven.com: Dessa hus på landet kan verkligen ge skydd för en gammal man (Old Man’s Haven), även om du kan läsa detta domännamn som “Old Man Shaven”. Tänk dig att du råkar befinna dig på en av dessa domäner. Visst, dessa oavsiktliga ordspel kan se roliga utifrån, men de sätter en prägel på ditt företag. Att välja en domän är som att välja ett namn för ditt varumärke. Denna process kräver eftertänksamt tänkande, åtminstone för att du inte ska få ett olyckligt domännamn. Vad är ett domännamn? “Domänen” är delen av webbplatsens URL efter prefixet // eller https: // (se nedan):
Det finns två huvuddelar till din domän-det faktiska domännamnet och toppdomänen (TLD). TLD är den del efter pricken som “täcker” ditt domännamn. Oftast finns en toppdomän i form av ett .com eller .se (för Sverige) domännamn. Domännamnet matchar inte namnet på webbplatsen (webbhotell). Ett domännamn är din internetadress. Ett webbhotell är en server som lagrar din webbplatsdata. Processen att besöka din webbplats är följande: någon anger ditt domännamn i sin webbläsare, som leder det till den webbserver som den specifika domänen pekar på. För att underlätta förståelsen kan du föreställa dig att domänen är adressen till ditt företag och webbhotellet är ditt kontor själv. Människor behöver en adress för att hitta till ditt kontor. Huset, vars adress ingen vet, finns fortfarande – men ingen hittar det och kommer inte till mötet. Varför är det så viktigt att välja ett domännamn? Ditt domännamn har en direkt inverkan på framgången för din webbplats och ditt varumärke. Precis som fastigheter i slutändan kokar ner till “plats”, blir en domänadress en av nycklarna till din framgång (eller misslyckande). En domän är det första intrycket du gör på en besökare. Webbadressen är det första de ser (och skriver) när de kommer till din webbplats. En varumärkesfokuserad, vid en överblick domän kan göra ett bra första intryck av ditt företag. Ett domännamn beskriver ditt varumärke och bildar ett minne som din målgrupp främst kommer att associera med ditt företag. Ett dåligt domännamn kan gå vilse bland en mängd andra, eller – ännu värre – det kan leda till att besökarna misstro ditt företag. Till exempel domänen “FreeMoneyForYou. com ”(” Gratis pengar för dig ”) verkar vara opålitligt och besökare kommer sannolikt att stänga fliken innan sidan ens hinner ladda. Dessutom kan ditt domännamn påverka sökmotoroptimering. Även om exakt matchning inte längre är en förutsättning för att sökmotorerna ska fungera korrekt, kan domäner baserade på sökord hjälpa dig att förbättra din SEO -ranking. (Vi kommer att prata mer om detta nedan). Ditt domännamn kommer att påverka ditt varumärke, marknadsföring, SEO och mer. Så hur väljer du ett domännamn som du inte kommer att ångra? Viktiga överväganden när du väljer en domän En bra domän uppfyller fem nyckelkriterier: Unikhet: Konkurrenternas domännamn liknar inte dina, så kunderna blir inte förvirrade. Lätt att komma ihåg: domänen ska inte vara komplex eller omfattande. Han måste ha en “ledtråd” som gör att han kan komma ihåg. Enkelt uttal: När du säger ditt domännamn högt kan du enkelt översätta det till skrift. Begripligt: Domänen måste vara läsbar och omedelbart avslöja dess betydelse. Pålitlighet: Vissa domännamn är mindre säkra än andra. Webbplatsen med domänen “MakeMoneyNow” (“Tjäna pengar nu”) verkar lite misstänksam. Följ tipsen nedan för att undvika sådana problem. 1. Välj rätt TLD Låt oss börja med den enklaste delen av domänen: toppdomänen (TLD). Sådana domäner inkluderar följande typer av suffix: .com = kommersiell .org = organisationer (ideella organisationer) .edu = utbildningsinstitutioner .gov = amerikanska statens webbplats .net = nätverk .biz = företag. info = generisk information Det finns också lokala toppdomäner baserade på domänernas nationalitet. Till exempel domän .se – för Sverige, .fr – för Frankrike, .uk – för Storbritannien. Om ditt företag strikt riktar sig mot en lokal publik kan du överväga att använda en av dessa nationella toppdomäner, men detta är inte ditt fall om du inte vill begränsa ditt företag till bara en region. Oavsett vilken toppdomän du använder kan du också köpa andra TLD-alternativ, samt konfigurera alla TLD: er för att omdirigeras till din huvudsida. Detta gör att du kan behålla ditt varumärkes närvaro på webben och förhindra att bedrägliga webbplatser visas. Det finns till och med en form av angripare som kan köpa upp dina andra toppdomäner, efterlikna dig och sedan försöka sälja dessa domäner till dig till astronomiska priser. Genom att köpa alla domänzoner med samma primära domän sparar du därför problem med att felsöka onlinebedrägerier i framtiden. 2. Upprätta sambandet mellan domän och varumärke Ditt domännamn är “representation” av ditt varumärke på Internet, så domänen själv måste vara märkesvaror. Vad betyder det? I grund och botten vill du att det ska matcha ditt företagsnamn utan att ha någon verklig specifik betydelse. 3. Håll ditt domännamn kort och tydligt Du vill att ditt domännamn ska vara lätt att komma ihåg och gå in i webbläsaren, så du bör undvika risken för att besökare navigerar till fel domän. Vi rekommenderar att du följer följande regel: färre än 20 tecken utan bindestreck, understreck, skiljetecken, specialtecken eller siffror (om inte ditt varumärke eller företagsnamn innehåller siffror). Som ett domännamn behöver du något unikt men inte komplicerat. Låt dina kunder hitta dig online utan problem. 4. Börja med nyckelord Nyckelord är en bra utgångspunkt för att börja brainstorma ditt domännamn. Ett nyckelord placerat i webbadressen kan hjälpa dig att ta en högre position i sökresultaten, och detta kommer sannolikt att vara meningsfullt för din klient om ett specifikt sökord relaterat till de tjänster du erbjuder. Men du behöver inte bara inkludera sökordet i domännamnet – det är vilseledande och minskar domänens unika karaktär. I allmänhet sticker sökord inte ut från resten och lockar inte mycket uppmärksamhet. Det räcker med att använda sökord som utgångspunkt för inspiration för att komma med ditt varumärke och domännamn. 5. Njut av kreativitet Välj ett ord relaterat till ditt företag och ändra sedan något. “Push” ord tillsammans, som tillsammans kommer att låta annorlunda. Lägg till ett par extra bokstäver. Använd alla historiska eller mytologiska anspelningar och referenser. Du måste göra lite research och gräva djupare för att hitta inspiration. Var kreativ, men håll samma kreativitet relevant för ditt affärsuppdrag. Här är några exempel för att inspirera dig: Produkter / tjänster: Coca-blad och Colabär är de två huvudingredienserna i Coca-Cola. Varumärkesuppdrag: Amazonas är den största floden i världen, det var i en sådan skala att Bezos tänkte utöka sitt företags närvaro på marknaden. Akronym: Skype är en förkortad version av uttalet av utvecklarens ursprungliga idé “sky peer to peer” (ungefär “Ett nätverk av storleken på himlen mellan sina kamrater”). Språkliga lån: Sony kommer från det latinska ordet “sonus” som betyder “ljud”. Mytologiska / historiska referenser: Nikes namn kommer från den bevingade grekiska segergudinnan Nike. Deras berömda swoosh -logotyp är förknippad med den mytiska karaktärens vingar. Enkelhet: Namnet Uber är lätt att skriva och lätt att komma ihåg, vilket direkt framkallar associationer till slangversionen av ordet “super”, härledd från tyska “Über” (“Super-“), som i sin tur betecknar den överlägsna graden av något. Vi måste betona att du måste vilja att ditt domännamn ska vara minnesvärt, unikt och så enkelt som möjligt. 6. Försök att använda en domännamnsgenerator Vid denna tidpunkt har ditt huvud förmodligen många sökord, idéer och olika varianter av dem. Letar du efter ännu fler idéer? Prova gratis domännamnsgeneratorer. De hjälper dig att hitta alternativ baserade på sökord och fraser, oavsett var du befinner dig i din brainstormning. De kan också anpassa dina idéer till domänformatet. 7. Inte inkräkta på någons territorium Upphovsrätt eller varumärkesintrång kan döda ditt företag. Vi vill inte skrämma dig, men detta är sanningen. Även om överträdelsen var oavsiktlig kan du sluta med en skandalös stämning som kan avsluta din verksamhet. Det kommer dock inte att vara svårt för dig att se till att katastrofen inte inträffar. När du kommer på ett domännamn som du gillar, gör en Google -sökning efter det. Kontrollera de två första sidorna i sökresultaten för att se om det finns liknande domäner. Du måste vara särskilt försiktig för att se till att konkurrenter eller företag i samma marknadsföringsnisch eller bransch som din inte använder liknande namn. 8. Gör anspråk på din domän Nu när du är ganska säker på ditt önskade domännamn är det dags att ta fotfäste på det. Du måste förvärva äganderätten till allt som är relaterat till den här domänen så att du kan undvika eventuella problem i framtiden, inklusive provoceringar från bedragare med “falska” webbplatser. Börja med att kontrollera andra toppdomäner med ditt domännamn. Du kan köpa så många versioner av toppdomäner som möjligt, liksom domännamn som innehåller vanliga stavfel i webbplatsens namn. På detta sätt kommer du att lösa två viktiga uppgifter: Du kommer att förhindra eventuella fall av bedrägerier med en falsk webbplats och försäkra dig själv från missnöje hos bedragna kunder, från att skada ditt rykte och / eller från att försöka sälja dina domäner till ett högt pris. Du kommer också att undvika potentiella kundfel. Om någon felaktigt anger din domän i webbadressen, kommer de fortfarande att omdirigeras till din webbplats. Detta säkerställer att du inte tappar potentiella kunder över ett felskrivet brev. Du måste också registrera din domän på alla tillgängliga sociala medieplattformar. Detta hjälper dig att behålla kontrollen över ditt varumärke i alla möjliga riktningar, samtidigt som du fortfarande kan skala upp eller omdirigera dina marknadsföringsinsatser efter behov. Även om du inte använder Instagram för närvarande kanske du vill göra det efter ett år (särskilt eftersom sociala medier är en bra källa till leads). Det är osannolikt att du vill att ett annat företag eller en användare ska ha en liknande domän som din, vilket kan förvirra kunder och skada din image. 9. Kämpa för din domän om den redan har tagits Om ditt önskade domännamn redan är upptaget av någon kan du fortfarande få det om det spelar roll för dig. Den nuvarande ägaren kan sälja dig en domän, särskilt om webbplatsen för närvarande är tom (som kallas “parkerad”). Vissa människor köper upp en enorm mängd domännamn som en slags investering och förväntar sig att det nybildade företaget kommer att förvärva den nödvändiga domänen från dem. Med hjälp av who.is kan du ta reda på vem som äger en webbplats och sedan kontakta ägarna för att ta reda på om de kan köpa den domänen. Om domänen är “upptagen”, men webbresursen som är associerad med den är tom, kan den vara relaterad till domännamns återförsäljningsmarknad. Kolla in följande marknader för att se om din domän är på auktion eller direktförsäljning till ett fast pris:
  • GoDaddy auktioner
  • Sedo
  • Snapnamn
Var försiktig om du köper ett befintligt domännamn. Du vet inte vilka aktiviteter de tidigare ägarna utförde med denna webbplats, så vissa sökmotorer kan redan ha sådana webbresurser på listan över stängda för sökmotoroptimering, om något olagligt registrerades bakom sig. 10. Registrera en ny domän Ibland kan det bli kostsamt, tidskrävande och nedslående i slutändan att slåss med vem som äger din domän. Det är troligt att dina möjliga kanaler för inflytande på publiken via sociala medier och ett unikt varumärke också kan upptas av någon före dig. Här är den smartaste handlingen – fortsätt brainstorma och prova olika domännamn tills du hittar ett som du gillar och den domänen är tillgänglig. Val av domännamn är en kritisk del av dina varumärkes- och marknadsföringsstrategier. Det är domänen som avgör hur besökare kommer att hitta (och om de överhuvudtaget kommer att kunna göra det) ditt företag på webben och sedan interagera med dina målsidor eller webbplatser. Denna process behöver dock inte vara så svår. Bli lite kreativ, visa att du har lite humor och få det perfekta domännamnet för ditt företag.